-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:11535 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:8

از نظر شرعي آيا اهداي عضو چه از فرد مرده و چه از فرد زنده صحيح است؟

فرد زنده در صورتي كه اهداي عضوي موجب خطر جاني و يا ضرر غير قابل تحمّل برايش نباشد، مي تواند آن را هديه كند يا بفروشد.(1)

قطع اعضاي ميت جايز نيست مگر اين كه حفظ جان يا سلامتي مسلماني بر پيوند عضوي از ميت مسلمان متوقف باشد و از غير مسلمان جايگزين نداشته باشد. در اين صورت قطع و پيوند جايز است. اگر قطع كردند، بنابر احتياط واجب دية عضو مقطوع را بايد بدهند تا براي خود ميّت به مصرف حج يا صدقات و خيرات برسد.(2)

دية اعضاي ميّت بسيار كمتر از اعضاي زنده است كه شرح آن مفصّل است. به تحريرالوسيله، ج 2، ص 599 به بعد مراجعه شود.

پي نوشت ها:

1. آيت الله فاضل لنكراني، جامع المسائل، ج 1، ص 609، سؤال 2129؛ آيت الله مكارم، استفتائات، ج 1، ص 441، سؤال 1448.

2. همان، سؤال 2130؛ آيت الله مكارم، استفتائات، ج 1، ص 440، سؤال 1442 و 1443؛ تحريرالوسيله، ج 2، ص 599.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.